اثرات درمانی لیزر پرتوان

کاربردهای لیزر پرتوان : 

کاهش درد:
امواج لیزر پرتوان مسیر سیگنالهای درد از عضو آسیب دیده به سمت مغز را مسدود میکند. لیزر پرتوان حساسیت اعصاب را کاهش داده و درک درد را کاهش میدهد. همچنین لیزر پرتوان با کاهش التهاب و تورم ناحیه آسیب دیده، درد را کم میکند. از سوی دیگر لیزر پرتوان سبب تولید و ترشح ضد دردهای طبیعی توسط بدن میشود.

در واقع قدرت بدن را در تولید مواد مسکن و ضد درد افزایش میدهد. این یک قابلیت فوق العاده است. داروهای ضد درد، با وارد کردن مواد شیمیایی به بدن موجب کاهش درد میشوند که عوارض غیر قابل جبران آن بر کسی پوشیده نیست. اما لیزر پرتوان، بدن را وادار به تولید مسکن طبیعی میکند که نه تنها عارضه ای ندارد بلکه توانایی بدن را در مواجه با درد افزایش میدهد.

کاهش التهاب:
 باعث  گشاد شدن عروق خونی و لنفی کوچک (وازودیلاسیون) میشود. این امر باعث میشود التهاب، ادم و ورم از محل آسیب هرچه زودتر دور شده و به برطرف شدن سریعتر عارضه کمک میکند. گشاد شدن عروق کمک میکند تا مواد لازم برای پروسه ترمیم به محل آسیب برسد.

بهبود سریع زخم:
پوست و بافتهای بدن عمدتا از پروتئینی به نام کلاژن تشکیل شده اند. برای تولید کلاژن، سلولهای فیبروبلاست مورد نیاز هستند. لیزر پرتوان باعث تحریک ساخته شدن فیبروبلاست ها و بنابراین کلاژن میشود. بنابراین برای بهبودی زخمهای باز و سوختگی ها و جای اسکار و بخیه جراحی ها و … بسیار مفید است.

بهبود عملکرد عصب:
 فرآیند بازسازی و ترمیم عصب را سرعت می بخشد. این امر باعث بازگشت و بهبودی سریعتر ضایعه عصبی میشود. لیزر پرتوان همچنین قدرت عبور سیگنالهای عصبی از اعصاب بدن را بیشتر میکند. افزایش قدرت سیگنالها باعث عملکرد بهتر اعصاب و عضلات بدن میشود. به همین دلیل لیزرتراپی در درمان درگیری عصب مانند کاهش دردهای تیز، بی حسی، سوزش و گزگز و مور مور در مسیر عصب موثر است.

تسریع ترمیم بافت و رشد سلولی:
پرتو  به داخل بافتها نفوذ کرده و باعث تحریک تولید انرژی در سلولها میشود. افزایش انرژی سلولی سبب میشود تا سلول بتواند مواد مغذی را جذب کرده و مواد زائد را سریعتر دفع کند. این فرآیند ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل و تسریع کرده و منجر به بهبودی سریعتر تاندون، رباط ها و عضلات میشود.

افزایش فعالیت متابولیک:
 اثر قابل توجهی بر روی سلولهای خونی دارد که حین درمان از زیر پرتوها عبور میکند. لیزر پرتوان سبب میشود گلبولهای قرمز خون مواد غذایی و اکسیژن بیشتری را حمل کنند و به بقیه قسمتهای بدن برسانند. این امر باعث افزایش فعالیت متابولیک بدن و تولید آنزیمهای خاصی میگردد.

بهبود جریان خون:
لیزر پرتوان بطور قابل توجهی تشکیل عروق خونی ریز را در بافتهای آسیب دیده افزایش میدهد. افزایش عروق خونی سبب افزایش خونرسانی به بافتهای آسیب دیده میشود که خود موجب تسریع بهبودی میشود بنحوی که زخمها سریعتر بسته شده و تشکیل بافت اسکار( بافت ضخیم و چسبندگی های  اطراف زخم) کاهش می یابد.

کاهش تشکیل بافت اسکار:
بعد از آسیب به بافت بدن در اثر بریدگی، سوختن و یا جراحی، بافت اسکار (بافت ضخیم و چسبندگی های  اطراف زخم) در اطراف محل آسیب  تشکیل میشود. لیزر پرتوان تشکیل بافت اسکار را از طریق تسریع فرآیند ترمیم کاهش میدهد. در واقع لیزر پرتوان از طریق افزایش خونرسانی به محل آسیب دیده و دفع بهتر مواد زائد این کار را انجام میدهد. همیشه بهبودی سریعتر منجر به کاهش تشکیل بافت اسکار میشود.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی:
ATP تنها شکل مهمی از انرژی است که همه واکنشهای شیمیایی در سلولهای بدن را به راه می اندازد. زمانیکه امواج لیزر پرتوان توسط سلولهای بدن جذب میشوند، این امواج سبب تولید ATP در سلولها میشوند. بدین ترتیب تولید انرژی بیشتر سبب کارایی بهتر و سریعتر عملکرد سلولها میشود. این امر بخصوص در مورد سلولهای خاص ایمنی که در معرض امواج لیزر پرتوان قرار میگیرند صادق است. کارایی بهتر و بالاتر سلولهای ایمنی به سیستم ایمنی کمک میکند تا با عوامل پاتوژن و بیماریزا بهتر و موثرتر مبارزه کند.

تحریک نقاط آکوپانکچر (نقاط طب سوزنی):
لیزر پرتوان یک گزینه موثر است تا در کنار طب سوزنی قرار گیرد و با آن ترکیب شود. طب سنتی سوزنی اثرات درمانی را از طریق تحریک نقاط آکوپانکچر در کل بدن اعمال میکند. در طب سوزنی نقاط آکوپانکچر با سوزن سوراخ شده و با چرخاندن سوزنها توسط دست یا متصل کردن جریان الکتریکی به سوزنها تحریک میشود. اما در لیزر درمانی همین نقاط طب سوزنی از طریق تابش امواج لیزر پرتوان و نه از طریق ورود سوزن تحریک شده و اثرات درمانی را بر جای میگذارند.

در مقاله حاضر سعی کردیم به اختصار به تشریح نحوه عملکرد لیزر پرتوان در درمان مشکلات مختلف بیماران بپردازیم. اما بحث ما کاملا تمام نشده است. در مقاله بعدی که درباره کاربرد لیزر پرتوان در دردها و عارضه های مهم مفاصل گوناگون است، با لیزر پرتوان بیشتر آشنا خواهیم شد.

تنظیم و کاربرد لیزرهای پرتوان امری تخصصی و پیچیده است. استفاده صحیح از لیزر پرتوان در میزان اثرگذاری و کسب نتیجه مطلوب ضروری است. انتخاب نوع پروتکل درمانی با صلاحدید متخصص فیزیوتراپی انجام میگیرد.

لیزر پرتوان

 

شرکت پایامهر تجهیز واردکننده انواع تجهیزات فیزیوتراپی ، تجهیزات توانبخشی و لیزر های پرتوان  ، تکار تراپی ،  لیزردرمانی و دستگاه های ترکیبی فعالیت دارد.جهت ثبت سفارش و یا دریافت راهنمایی از بخش تماس با ما و یا شماره های ۰۲۱۷۷۵۱۲۳۹۸ | ۰۲۱۷۷۵۱۲۳۹۹  تماس حاصل فرمایید.